lørdag 8. november 2008

Skolesatsning i Rogaland fylkeskommune

Tidlig i høst kom det invitasjon til skolen om en ny type lederutdanning fra Rogaland fylkeskommune. Utdanningen springer ut fra et behov for å realitetsorientere ledere fra skolene i en ny tid tilpasset de hjelpemidler vi har og det samfunnet vi nå engang må orientere oss i. Og mye skjer. Første samling var i Stavanger med foredragsholder Arne Krokan / NTNU. Virkelig spennende! Han evner å heve seg over hverdagen den enkelte lever i å komme med innspill om hvordan den nye hverdagen til ledere og pedagoger i skolen er. Noen korte inntrykk fra budskapet:
- Nå har elevene med Internett en uant mengde informasjon til rådighet. Eks: I en time sier en elev til meg: "Sjekker hva Wikipedia sier om temaet!" Og kom tilbake med en grei forklaring på et emne.
- Vi har fått en del flere hjelpemidler i undervisningen. Det gir større mulighet for å strukturere stoffet og gjør at elevene etter behov kan se tilbake i det læreren har undervist. Det er lett å lenke til nettsider med mer og helt oppdatert informasjon.
- Det er et sosialt aspekt ved ny bruk av IKT. Vi organiserer oss og deltar ulike nettsamfunn. Her får vi innspill faglig og lager våre nye meninger. Vi påvirkes og påvirker utenom vår egen organisasjon. Noen mener Obama vant på grunn av en svært aktiv Facebook bruk med apell til mange nye velgere. Dette er nytt siden alle pedagoger og ledere i skolen er vant med å forholde oss til regler og et systemhierarki.
- Tidligere har IKT handlet mye om å beherske ulike teknikker. Kan du lage en hjemmeside, bruke FTP for de som husker hva det er osv. Typisk var utdanning innen IKT kurs som "Web-programmering, Tjenester på Internett", med alt fra gopher og telnet til web.Terskelen har vært høy og det har vært en utfordring for meg å følge med på og lære om teknikkene som er der. Nå virker det som om pendelen slår helt den andre veien. Teknikk er ingen krav lengre. Det meste at det som presenteres på nett er intuitivt og har lav brukerterskel. Nye tjester og nye måter å bruke nettet på skjer ganske så ofte. For å bruke et naturfaglig uttrykk er nok halveringstiden på kunnskapen vi har om nettet på ca 2 - to år. Og antall brukere av nettet på en aktiv måte har økt kollosalt. Her ligger nok utfordringen for egen del for å følge med.

En liten kalddusj ble det å komme hjem og fortelle med glød om kurset for poden i tredje klasse i videregående: "Det beste er når lærere legger vekk alt nytt og gir oss vanlig god undervisning". Tavla fungerer godt den fortsatt for mange elever. Målet for undervisningen er å finne i læreplanene.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg tror ikke det er tavle eller facebook som avgjør om undervisningen er bra, men læreren. En lærer som er bevisst sin praksisteori, som har en reflektert bruk av læringsstrategier osv. kan bruke facebook når facebook passer, og tavle når tavle passer. Teknologien skaper ikke god læring, men symbiosen mellom teknologi og pedagogikk KAN gjøre det

Olavh sa...

Det er i dette landskapet de fleste av oss er. Vi er kjent med en praksis i undervisningssammenheng og er trygge der. Utfordringen for meg blir å bygge på det kjente og utvide reportoaret. Jeg er enig i at det ikke er teknologien men et samspill med nye muligheter oss som er i skolen som skal utvikle skolen framover! Kurset vi går på i RFK oppforderer oss sterkt til bevisshet og ledelse i denne sammnehengen. Det skal bli spennende å jobbe med dette.