Refleksjonsnotat kurs UIS ”Lære å lese ” våren 2011
Motivasjon er viktig for gjennomføring av alt læringsarbeid. Hvordan kan mer kunnskap innen et område komme til nytte? For ett år siden fikk jeg anledning til å bli med på Opplæringsavdelingen i Rogaland fylkeskommune sitt kurs på UIS for å analysere karakterstatistikker og resultater fra elevundersøkelsen. Innholdet spente fra ren statistikk kjennskap til temaet hvordan læring skjer hos den enkelte elev. Og hele tiden: Hvordan kan vi som skole og meg selv som lærer ved bruk av analyse og kjennskap til læringsarbeidet den enkelte elev står sørge for et godt læringsutbytte?
Kurset ” Lære å lese” setter læringsarbeidet i system. De ulike sidene ved det å tilegne seg ny kunnskap blir brutt ned i enkeltdeler og analysert. Litt gjøres av en foreleser, men mest gjennom konkrete arbeidsoppgaver og diskusjoner oss deltakere i mellom. Styringen av gjennomgangen av nytt stoff er i full regi av våre lærere på kurset. Vi er blitt utfordret på flere områder de tre gangen vi har hatt samlinger så langt. Når vi blir møtt med begreper som ”systemet, metakognisjon, strategisk læring og planleggingsdokumenter i læringsarbeidet” går kurset rett inn i kjernen av det som er kjente faktorer som fremmer god læring for eleven. Bare det å definere begrepet ”metakognisjon” når det var samlet vel 30 deltakere med ulik bakgrunn fra skoleverket var en overraskende prosess. Læringseffekten hos oss lå i at vi sammen etablerte en felles plattform med god instruktørhjelp for begrepsforståelsen.
En faktor som tydelig fremmer læringen for oss deltakere er den bevisste bruken av ulike metoder for å nå læringsmålene for hver samling. Vi er kjent med at målstyrt læring med nedbrutte læreplanmål og konkretisert i kompetansemål er viktig for å fremme selvregulert læring. Ved å legge fram et tydelig planverk, planer for økten der vi selv kan sjekke framdrift i faget og få en pekepinn på den måloppnåelse vi sitter igjen med gjør at vi blir mer selvstendige i forhold til læringen. Boka ”Effektiv planlegging og vurdering” – Fjørtoft 2009 gir en grundig gjennomgang av planleggingsverktøy for læringsarbeidet og viktigheten av å ha gode rutiner i læringsarbeidet. Med stor og variert bruk av relevante arbeidsmetoder i løpet av undervisningstimene får vi øynene opp for den betydningen det har å være bevisst på dette.
I neste omgang skal ny kunnskap om læringsarbeidet praktiseres i våre egne fag på skolen. På noen felt er det naturlig med endringer. Å sette opp planer med som gir framdrift for elever som går for egen maskin og gi utfordringer for elever som trenger det i faget og få faguttrykk presentert på en alternativ måte. I forhold til å analysere egne skoledata er læringsteorien på dette området tydelig og viser til områder og tiltak som fremmer læring. Disse områdene er det viktig å avklare på skolenivå. Med gode tiltak vil alle elever tjene på endringer her.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar