Spørsmålet kom fra rektor i dag. Min erfaring fra lærende nettverk startet i januar 2008 , litt over ett år siden. Ganske fersk ble jeg en vikar for en kollega. Det var 10 - 12 andre deltakerere som var på vei til IKT-messen BETT i London. Vi fant fort tonen og det gikk ikke lenge før jeg var tatt godt i laget. Deltakerne var rektorer og IKT ansvarlige på fem grunnskoler i distriket og to videregående skoler. Messen var en åpen dør for ny kunnskap om læring og bruk av IKT i skoleverket. En virkelig god start! Gjennom seks samlinger på noe over ett år har jeg blitt kjent med ressurspersoner på andre skoler, hver med sin innfalsvinkel til å drive god pedagogikk med IKT-bruk. Ingen tvil om at den direkte kontakten som hver enkelt av oss har fått setter tankene i sving og gir ideeer til egen skole.
I løpet av vinteren hadde nettverket en kursrekke for egne lærere. På den måten har kunnskap om emner blitt spredd til de andre skolene.
Nettverksbygging er et moteord blitt og gjør at hver enkelt av oss vokser. Ved deling av erfaring og kunnskap ved å ha foredrag for hverandre sist i samlingen i januar blir vi kjent med hvor skole trykker og får kunnskap om videre utvikling på hver skole.
Hva med framtiden? Det er enighet blandt deltakerne om å holde kontakten etter at nettverket er ferdig. Det er et godt tegn! Å lykkes videre blir avhengig av at vi kan bidra i utviklingen på hver enkelt skole med satsningen på IKT. I Rogaland fylkeskommune arbeides det for en systematisk bruk og implementering av IKT. Det gjelder økte digitale ferdigheter for elever og lærere, økt bruk av digitale læringsressurser og økt produksjon av digitale og gratis læringsressurser. Gjennom lærende nettverk har vi alle fått en god anledning til å; la meg bruke begrepet " kikke inn i den digitale framtiden " for på den måten å bidra på hver vår skole med kunnskap og ideer for en bedre skole.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar