mandag 1. juni 2009

Web 2.0 og skolen

I kurset innen Rogaland fylkeskommune er en oppgave å jobbe med en artikkel av Vibeke Kløvstad og Tanja Storsul. Jeg får et bestemt inntrykk av at forfatterene kjenner godt til ungdoms bruk og vaner innen IKT. I dag er det uvanlig at ungdom ikke bruker Facebook og MySpace. De tar lett til seg nye medier og bruker dem for å orientere seg sosialt og holde en kjapp kontakt med andre. I det hele er det også slik jeg har oppfattet dagens ungdom.
Det er ett punkt jeg mener artikkelforfatterene ikke har belyst grundig nok; gutters tidsbruk til pc-aktiviteter og hva de holder på med. Mitt inntrykk er at mange gutter er et hestehode foran jenter i tidsbruken på pc. Og det er ikke sosiale nettsteder som er det store. Innfallsporten for guttene er spill. Fra de er fem år. Og noen jenter henger med selvsagt men det er guttene som er mest på. Spillene er i starten enkeltmannspill og etterhvert ulike "multiplayer" spill. Her er det et utall at varianter som CS, Operation Flaspoint, Civilization, RUNE, og WoW. Guttene treffes i helger og spiller sammen og har store treff med gjerne et par hundre spillere i de større lokale samlingene. Spill holder guttene på med til de i allefall er 30 år og fortsatt synes det er gøy.
Er det noe her skolen kan ta med seg? Guttene lærer seg sosialt samspill på en annen måte enn ved nettsamfunn. Det er mer lagbasert og gruppebasert og resultatorientert. Gutter trigges av handling og ting som skjer i spillene. Og det er en arena der de skaffer seg helt nye kontakter med samme interesser som dem selv. Ofte fra andre steder i landet. Det er nok noe her som gjør at skole ikke alltid fenger gutter. Det trauste og målrettede skolearbeidet er det mange gutter som ikke får et tak på. Og har lett for å finne andre ting å sysle med når læreren kommer inn i klasserommet. Alvoret er forskjellen mellom gutter og jenters prestasjoner i videregående skole. I de fleste fag er jenter i snitt bedre. Vi må gjerne over på en mer aktivitetsorientert undervisning med et klart fokus på elevaktiviter og bruk av IKT for å treffe guttene?

3 kommentarer:

E Brathole sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
E Brathole sa...

Det er mulig Olav har statistikken på sin side, men jeg kjenner ikke igjen problemstllingen hans i vårt skoleslag (musikk, dans, drama). Jeg er i utgangspunktet skeptisk til "pedagogiske lokkemidler" for å gjøre undervisningen mer tiltalende og på en måte pakke inn det trauste som må til i et hvert fag for å oppnå kompetanse.

Et spill er et spill uansett om det er digitalt eller om det er analogt. Det er mulig det i framtiden vil lages pedagogiske opplegg på data som henter mye teknikk og grafikk fra dataspillene, men da vil opplegget baseres på fagets prinsipper - ikke spillets.

På samme måte som barn og unge tidligere har lukket døren til sin hjemmesone med sitt barne/ungdomsværelse, åpnet den store skoledøren og trådd inn i en helt annen sone, må sannsynligvis framtidens barn og unge lukke døren til sin egen datasone og tre inn i skolens datarom som vil sette ting i system på en annen måte enn i den private.

Olavh sa...

Takk for kommentaren! Det er absolutt en dimensjon at skolen er en egen arena med egne forventninger og krav til elevene. Artikkelen bærer preg av å vise hvordan elever i videregående skole har et sammenvevd forhold til databruk hjemme og på skole. Gutters bruk av data er helt sikket et pluss som rett brukt kan gi dem større utbytte av skolegangen.