ITU er en viktig stemme i skolens IKT- satsning og arbeider målrettet for å analyserer og gi gode faglige råd om IKT-bruk i skolen. Satsningen Lærende nettverk er ett av områden ITU har engasjert seg i og nå avslutter.
Siden det ble et innlegg om gutter og deres ståsted i forhold til IKT har ITU en aktuell artikkel om nettopp det. Gutter har sine digitale ferdigheter knyttet til spill framfor jenters tydelig bedre motivasjon for å skrive og bruke IKT til verktøy for det. I serien "Forskning viser" er headingen til ITU: Kan gutter bli mer engasjerte i skolen hvis IKT brukes kreativt? Hvordan kan skolen fange opp og inkludere jenters ofte tause kunnskap om IKT i undervisningen?
Det er en vanlig erfaring at mange gutter er gode rent teknisk på PCen. Jentene kommer sterkt etter og er stadig sikrere på bruke av utstyret. Men jenter er tydeligvis mer fokusert på bruken og nytten av sin PC. Og gjerne i de fleste tilfeller lettere å pense inn på skolearbeidet. ITU foreslår ulik medisin til gutter og jenter for å øke nytten av den økte IKT-satsningen i skolen.
I klasserommet er mine erfaringer at gutter ofte kan vise og forklare hvordan noe er på PC-en , mens det er jenter som kan vise fram hvordan de har løst en oppgave i faget jeg har. Til neste skoleår er det obligatorsk med PC for alle tre trinn i videregående skole. Det blir vitig med et stort reportoar av oppgaver og gode måter å fremme læring på med IKT for alle.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Enig i siste konklusjon. Mye inspirasjon kan hentes fra delobruk.no Der bør alle lærere være medlem.
-arne
Legg inn en kommentar